ابراهيم رفعت باشا ( مترجم : هادى انصارى )

414

مرآة الحرمين ( سفرنامه حجاز و تاريخ و جغرافياى راهها و بقاع متبركه آن ) ( فارسى )

بود ، قرار داده شده بود . در اطراف اين ميزها نشسته سپس غذاهاى لذيذ و خوش تركيبى كه به طرز زيبايى پخته شده بود ، در اختيار ما قرار گرفت . اين شكل پذيرايى ما را به ياد مهمانىهاى پادشاهان و اميران انداخت . شام را در فضايى بسيار زيبا ، در حالى كه نغمه‌هاى موزيك سلطنتى و مصرى و نىلبك‌هاى محلى نواخته مىشد ، صرف نموديم . فضا به وسيلهء روشنايىهايى كه به صورت منظم بر روى ديوارها و درختان خرمايى كه در فضاى خانه وجود داشت قرار داده بودند ، روشن شده بود . شب زيبا و فراموش‌نشدنى را با گفتگو در همه زمينه‌ها با يكديگر گذرانديم . در اين مجلس استاندار هر لحظه در ميان گروهى و گاه در كنار شخصى ، لحظاتى را گذراند و بدين ترتيب از همگى مهمانان پذيرايى كرد و خير مقدم مىگفت . اين ضيافت به احترام پادشاه مكله و شحر عوض بن عمر قعيطى برگزار گرديده بود . در پايان ضيافت گروه موزيك سلام پادشاهى را نواخت و سه بار براى سلامتى سلطان فرياد دعا برآوردند . همچنين خطبه‌هايى به زبان عربى و تركى خوانده شد و نيز تعدادى از شاعران اشعارى را بالبداهه سرودند و براى حاضران خواندند و سپس همگى شاد و خوشحال مجلس را ترك كرديم . جشن ورود محمل به مسجد نبوى در بامداد روز شنبه پانزدهم محرم ، كاروان محمل در حالى كه پردهء زردوزى شدهء مخصوص آن ، بر روى محمل افتاده و آن را بر روى شتر مخصوص قرار داده بودند ، از اردوگاه خود به سوى مسجد النبى به حركت درآمد . در پيشاپيش كاروان امير الحاج و خزانه‌دار و گروهى از سربازان سلطنتى به همراه افسران و گروه موزيك آنها در حركت بودند . در دو طرف آن نگهبانان و اسب سواران قرار داشتند و كاروان بدين شكل از دروازهء عنبريه وارد شهر شد و در خيابانهاى آن به حركت درآمد . پس از عبور از مناخه ، هنگامى كه كاروان به باب المصرى ( ص 413 ) كه بسيار شبيه به باب زويله و معروف به « بوابة المتولى » در قاهره بود ، رسيد . همهء افراد سواره به عنوان احترام به مقام مبارك پيامبر صلّى اللّه عليه و إله از چهارپايان خود پياده شديم و راهى پيچ‌دار را كه به عرض چهار متر بود ، پياده